16 juli 2012

Fabric printing I


Printen op stof vind ik een hele leuke techniek en dat kan op zo veel verschillende manieren, zonder dat je veel ervaring of een profi textiel achtergrond hoeft te hebben. Dit zijn 2 projectjes die ik onlangs maakte met gebruik van transferpapier en zwart/wit foto's; cadeautjes voor vriendinnen. Om dit zelf te maken print je een foto (zelfgemaakt of gevonden op internet) op transferpapier –wel in spiegelbeeld printen!- en strijkt het op een witte katoenen ondergrond. Je knipt de afbeelding uit en stikt het of appliqueert het met de hand op een gedessineerd stofje. Het kussen kocht ik kant-en-klaar en op het hoesje zette ik de foto vast met stiksteekjes en voegde daarbij  wat gehaakte vlindertjes en een pompoentje toe. 
Het hondje is een broche, gestikt op een vintage stofje. De broche heeft een vilten achterkant en is een klein beetje opgevuld. Aan de achterkant heb ik een veiligheid speldje genaaid. Leuke cadeautjes, he?


I really like the technique of printing on fabric and you can do that in many different ways, without having a lot of experience or being a pro-textile-designer. These are 2 small projects I recently made with transfer paper and black&white pictures; as presents for friends. To DIY you can print a picture (one of your own ones or from the web) on transfer paper – in mirror image!- and iron it on a white cotton background. Cut out the picture and sew - by hand or machine- on a printed piece of fabric. For the pillow I used a bought version and I appliquéd the picture by hand with small stitches. I added some crochet butterflies and a little pompom. 
The doggie is a broche, stitched on a piece of vintage fabric. The broche has a back of felt and is stuffed a little bit. On the back I sewed a safety pin. Nice presents, don't you think?

4 opmerkingen:

  1. Wat een leuk idee weer! Gelijk aan het bedenken voor wie ik dit zou kunnen gaan maken...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat leuk arda, waar haal je transfer papier vandaan? gr carola

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Transferpapier koop je gewoon bij de Hema of Bruna!

      Verwijderen
  3. Ik sta op het punt met transferpapier te werken. Dit was goede inspiratie, thanx! En een mooie blog. Ik volge je vanaf nu!
    Groet Renata
    MamaLiefs

    BeantwoordenVerwijderen