10 januari 2014

Sketch your day, day by day!

Dat opstarten na een vakantie me moeite koste, dat wist ik van mezelf. Maar dit keer lijkt het extra traag op gang te komen. Geef de grijze dagen de schuld – ik hoorde iemand zeggen dat de maand januari de maandag van het jaar is – of zoek andere excuses, er komt een moment dat je je afvraagt waar het echt aan liggen kan. Dan kom ik op routine. Of eigenlijk het gebrek daaraan. In het bestaan van een freelancer/zzp-er lijkt geen dag op de andere. Soms loop je 3 x harder dan anders, dan zijn er dagen die je zelf vorm moet geven. Ik hou enorm van die variatie, maar gebrek aan routine of ritme of structuur is wel een gevolg daarvan. En daarmee ook (een deel van) m’n opstartprobleem verklaard.
Voor Kerst kreeg ik een aardig cadeautje van een vriendin, die mij graag stimuleert meer te tekenen: een soort agenda met per dag een kleine ruimte voor een schetsje: One sketch a day. Ik ben enthousiast aan de slag gegaan, tot nu toe (bijna) elke dag een potloodkrabbel gemaakt.  Zo schets ik m’n dagen vol en kan ik de behoefte aan routine misschien beter loslaten. 


 Getting started after the holidays has never been my strongest point. This time I’m starting extra slow. Blame it on the grey days – I heard someone say that January is the Monday of the year – or find any other excuse, but I think it has something to do with routine. Or lack of it. When working as a freelancer no day resembles the next. Sometimes you work like crazy, sometimes you just have to make your own schedule. I love the variation, but with lack of routine or structure or rhythm as a result. I think that explains a bit of my starting up problems…

For Christmas a lovely friend, who likes to stimulate my drawing, gave me a nice gift: a notebook to with space to make one sketch a day. I started off very enthusiasticly. So far I made a little sketch almost every day and try to let go of the need of routine.

7 opmerkingen:

  1. Wat een leuk idee, denk ik ook heel leuk om aan 't eind van het jaar je boekje nog eens door te "lezen"

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja inderdaad, wel eerst een jaar lang volhouden..;-)!

      Verwijderen
  2. Een bijzonder fijn boekje. Ik plan zo'n opdracht voor mijn leerlingen in het derde trimester, maar dan uitgebreider. Meer journaling art.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goed idee! Lijkt me ook leuk, maar een potloodkrabbel is wel lekker snel ;-)

      Verwijderen
  3. Leuke krabbels in je boekje; inspiratie voor mooie nieuwe dingen! Zo komt het allemaal weer goed ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wauw dat ziet er tof uit! Mooi hoor en leuk om te doen volgens mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. HayHay!
    Wat een mooi cadeau!
    Heerlijk om elke dag even iets (van je af) te tekenen. Leuk om na een aantal maanden weer terug te kijken.
    Heel veel tekenplezier en hopelijk ben je snel weer opgestart ;-)
    Liefs Danielle

    BeantwoordenVerwijderen